Tag mobilsnakken med dit barn

1334575087;

Mobilener blevet en uundværlig del af danskernes hverdag. Dette gælder ogsåbørnene. En netop offentliggjort Trendrapport for Telia viser, at ca.64 pct. af danske børn har en mobiltelefon. Mobilen giver børnene mangemuligheder, men der er også faldgruber, som forældrene skal forholdesig til. For at hjælpe forældrene på vej, vejleder Telia omspærringsmulighederne på mobilen. Desuden har Telia udarbejdet enpjece, der ruster forældre og børn til at lave en aftale om, hvadmobilen må bruges til.

Følg pjecen – mød i midten

Flereog flere børn får mobiler og forældrene ønsker, at få et overblik over,hvad deres børn har adgang til via mobilen. Med pjecen om skik og brugaf mobilen får forældrene indblik i spærringsmulighederne, som kan værealt fra forbrugskontrol til spærring for 900-numre. Derudover giver denforældrene og barnet ideer til, hvad de kan diskutere og tage stilling til, når barnet får en mobil.

 

”Somteleselskab påtager vi os et ansvar for at skabe et sikkert og trygtmiljø for børns brug af mobilen. Vi hjælper derfor forældrene, når dekøber en mobil til deres barn. Vi guider forældrene om mobilensmuligheder og vejleder for eksempel om de spærringer, der kan værerelevante for deres barn. Den to-delte pjece, en for voksne og en forbørn, gør det nemmere for barnet og de voksne at mødes i midten, hvor de sammen underskriver en mobilaftale om, hvad mobilen må bruges til. Parterne aftaler for eksempel, hvad barnet skal arbejde det overskredne forbrugsbeløb af ved ”, fortæller, Salg- og marketingdirektør i Telia, Peter Krogsgaard.

 

Tag stilling til mobil-mulighederne

Itakt med tiden har mobilen udviklet sig til alt fra en spilkonsol, etmusikapparat, et tv og til et dankort. Mobilen giver adgang til mangemuligheder. For eksempel kan børn meget let købe utallige musiknumre,togbilletter og spil uden at have en eneste øre på lommen.

 

”Viforstår forældrenes bekymringer og dækker derfor aktivt detinformationsbehov, som forbrugerne har, både face-to-face, i voresbutikker, og via de medier, som børn og forældre bruger. Mobilen er etmultimedie, der samler mange funktioner, som man bruger i hverdagen iét, og det gør den spændende at udforske, men derfindes desværre også faldgruber. Det er derfor vigtigt, at man sættersig ind i disse, når man køber en mobil til sig selv eller sit barn. Dufinder pjecen i butikkerne og på telia.dk”, siger Peter Krogsgaard.