Danskerne vælger mobile løsninger hos Telenor

1334575130;Stadig flere danskere foretrækker at gøre telefonen og bredbåndet mobilt og kapper derved ledningerne til det faste net. 20.000 flere mobilkunder er kommet til Sonofon, Cybercity og CBB i første kvartal 2009, og det øger omsætningen i mobilforretningen med 4% i forhold til samme periode sidste år.I årets første tre måneder valgte yderligere 20.000 danskere at blive mobilkunder hos Sonofon, Cybercity og CBB, hvor den samlede kundebase voksede til 1.833.000 mobilkunder. Omsætningen blandt Telenors mobilkunder var i første kvartal 2009 på 1.310 millioner kroner, hvilket er en vækst på 4% i forhold til samme periode sidste år.”Danskerne ønsker mobile løsninger. Vi har i kvartalet blandt andet introduceret iPhone i vores sortiment, og vi oplever en stor efterspørgsel efter mini-pc´er med mobilt bredbånd,” siger Henrik Clausen, adm. direktør i Telenor Danmark.”Bredbånd bliver mobilt, og vi har gode erfaringer med at tilbyde løsninger, der gør det muligt for danskerne at tage internettet med sig overalt. Den planlagte hurtige udrulning af 3G-netværket fortsætter, og i 2009 stiller vi ti nye master op om ugen,” siger Henrik Clausen.Bredbåndsforretning i hård konkurrenceMens det mobile bredbånd er i vækst, mærker Telenor en tilbagegang i antallet af DSL-kunder. I første kvartal blev antallet af DSL-kunder reduceret med 4.000. Forklaringen er dels den fortsat hårde konkurrence på det danske marked for bredbånd, dels at der er sket et frafald af kunder i forbindelse med overflytningen af DSL-kunder fra Tele2 til Cybercity, samt en generel oprydning af inaktive kunder i den tidligere Tele2-kundebase. “I første kvartal sænkede vi priserne, og vi er klar til at gå yderligere i offensiven på bredbåndsmarkedet til glæde for kunderne, der kan se frem til attraktive IP-tv muligheder og højere bredbåndshastigheder i 2009,” siger Henrik Clausen, der ser frem til et spændende 2009.Et udfordrende år”Vores samlede omsætning er blandt andet påvirket af en fortsat afgang af kunder med traditionel fastnettelefoni (PSTN). På trods af det, samt at vi nu også ser tegn på, at finanskrisen påvirker vores marked, er vi optimistiske. Gennem stram omkostningsstyring ligger vores indtjening og cash flow på det forventede niveau. Resultatet i første kvartal ruster os i endnu højere grad til at udfordre markedet i 2009,” siger Henrik Clausen og fortsætter:”Vi er klar til sommerens navneskift til Telenor og vil i den sammenhæng tilbyde danskerne attraktive produktpakker, der giver nem adgang til at kommunikere på tværs af tjenester og teknologier.”