Kunderne strømmer til Telenor

Danskerne vil have telefonen og internettet med på farten. Alene i 2. kvartal 2009 valgte 62.000 flere danskere mobiltelefoni og mobilt bredbånd hos Telenor, som dermed styrker sin position på det danske marked. Både nye og gamle kunder har taget godt imod det nye Telenor-brand og de nye produkter, der blev introduceret i juni.

Telenor fortsætter kundefremgangen i 2. kvartal, hvor 62.000 flere kunder valgte mobiltelefoni og mobilt bredbånd hos selskabet. Yderligere 70.000 nye mobilkunder er kommet til gennem købet af Bibob i maj, og det øger den samlede mobilkundebase med 132.000 i kvartalet. Omsætningen i mobilforretningen var i 2. kvartal 1.335 millioner kroner. Det er på niveau med samme periode sidste år grundet fortsat prisfald, regulering af interconnect- og roaming-takster samt den generelle afmatning i samfundsøkonomien.

Vellykket introduktion af Telenor
”Vi glæder os over kundefremgangen, og samtidig er det godt at kunne notere, at kunderne har taget positivt imod navneskiftet til Telenor. Vi har generelt oplevet øget salg, og nye produkter som ”Mine 10 nærmeste” og ”Frit til fast” er på kort tid blevet en stor succes blandt kunderne,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør i Telenor i Danmark.

Efterspørgslen efter mobilt bredbånd stiger, og Telenor har haft markant vækst på området.

”Vi oplever, at danskerne i stigende omfang vælger mobile løsninger, fordi de vil kunne kommunikere hvor som helst og når som helst. Som Telenor kan vi tilbyde alle muligheder på tværs af mobil og bredbånd, og vi ser voksende datatrafik via produkter som for eksempel mini-pc’er og avancerede telefoner som iPhone og BlackBerry® smartphones. Af samme grund har vi fortsat fart på udrulningen af 3G-netværket med 10 nye master om ugen,” siger Henrik Clausen, der på den baggrund forventer stor interesse, når Telenor senere på måneden introducerer iPhone 3GS.

Forbedret indtjeningsgrad
Selskabet har i 2. kvartal oplevet nedgang i antallet af DSL-kunder på 5.000. Årsagen er den fortsat hårde konkurrence på bredbåndsmarkedet, samt at flere kunder vælger mobilt bredbånd som eneste adgang til nettet. Kombineret med fortsat fald i antallet af kunder med traditionel fastnet (PSTN) betyder det en lavere omsætning i fixed-forretningen i forhold til samme periode sidste år. Det påvirker den samlede omsætning negativt.

”Vi har imidlertid forbedret vores indtjeningsgrad og realiserer i 2. kvartal et cash flow, der er højere end samme periode sidste år. Med en fortsat stram omkostningsstyring står vi godt rustet til den stærke konkurrence på markedet,” siger Henrik Clausen og fortsætter:

”Med introduktionen af Telenor har vi forenklet vores udbud af bredbåndsprodukter til nye attraktive priser, og vi forventer i næste halvår at tilbyde kunderne produktpakker, der bygger bro mellem mobil og bredbånd,” siger Henrik Clausen.

”Vi har lanceret Telenor og er kommet godt i gang med det nye samlede brand. Kunderne kan løbende se frem til nye produkter, der imødekommer deres samlede behov og frem for alt gør det nemmere at kommunikere,” siger Henrik Clausen.