Rollespil skal forebygge digital mobning i folkeskolen
I løbet af efteråret skal skoleelever i hele landet gennemføre et rollespil med forskellige dilemmaer på de sociale medier. I rollespillet, som er en del af Telenors årlige skolekonkurrence, skal børnene øve sig i sproget på de sociale medier og lære mere om digital adfærd.
Mobning sker ikke kun i skolegården. Det foregår i stigende grad også på de digitale medier, og børn skal hurtigt blive bedre til at lære, hvordan man opfører sig online.
Det er grunden til, at Telenor har sat gang i en årlig skolekonkurrence for 4. til 6. klasser, hvor eleverne for tredje år i træk skal lære at sige fra over for den digital verdens bagside. I modsætning til de foregående konkurrencer tages børnene denne gang igennem et helt nyt rollespil.
”Digital mobning er stadig et kæmpe problem i landets folkeskoler. Med skolekonkurrencen ønsker vi derfor at lære børnene om digital adfærd, ved at opstille nogle fiktive dilemmaer, som eleverne skal tage stilling til og reflektere over. På den måde får de selv lov til at komme med konkrete løsninger til problemstillingerne, som de forhåbentlig kan tage med videre, når de skal kommunikere på de digitale medier” udtaler adm. direktør i Telenor Jesper Hansen.
I spillet får eleverne mulighed for at indtage en specifik rolle i et dilemma, som foregår på de sociale medier. Herved er de selv med til at reflektere over tonen, som udspiller sig, og ligeledes hvordan disse online mobbesituationer bedst løses.
Stor interesse for konkurrencen
Sidste år havde skolekonkurrencen mere end 4.000 tilmeldte elever, og igen i år er interessen stor. Over 130 klasser har allerede tilmeldt sig og skal således prøve kræfter med rollespillet. Eleverne får også mulighed for at slå sig løs som skuespillere, idet hver klasse skal lave en video over en af samtalerne fra spillet.
Der er stadig åbent for tilmelding til konkurrencen, som starter efter skolernes sommerferie og slutter den 11. oktober 2019. Herefter vil der blive kåret en vinderklasse i hver af de fem regioner.